hygiene bottles

W artykule pt. Trudne słowa w ulotkach kosmetycznych podpowiadam, co oznaczają słówka zamieszczane w ulotkach, dołączanych do kosmetyków. Teraz chciałabym rozpracować :-) opakowania kosmetyków.







Mnoży się na nich, na potęgę, od skrótów, symboli, piktogramów i informacji, dlatego chciałabym wyjaśnić co oznaczają, aby jeszcze lepiej i skuteczniej dobierać kremy, odżywki, balsamy. Świadomy Klient, to świadomy zakup :-)

Prawidłowe dobranie kremu, to duże wyzwanie. Aby wybrać właściwy, trzeba doskonale znać potrzeby pielęgnacyjne skóry, jej problemy i atuty, ale również skład kosmetyków, działanie pielęgnacyjne, termin ważności czy okres ich trwałości po otwarciu. Należy zwracać uwagę na terminy ważności kosmetyków i nie używać nigdy tych, które już je przekroczyły. Są wtedy niesłychanie szkodliwe!!!

Ustawa o kosmetykach z 30 marca 2001 roku reguluje, co musi pojawić się na opakowaniu preparatu kosmetycznego. Do długiej listy obowiązkowych oznaczeń producenci dorzucają swoje, dodatkowe informacje. Są one niezwykle cenne i niesłychanie pomocne przy wyborze kosmetyków. Aby dobrać krem, odżywkę czy maseczkę, trzeba o niej wiedzieć jak najwięcej.

Oznaczenia obowiązkowe na opakowaniach kosmetyków:

  • termin trwałości – na opakowaniu musi znajdować się pełna data (dzień, miesiąc i rok), do której kosmetyk nie zmieni swoich właściwości. Dokładny termin trwałości musi być jednak podawany tylko na kosmetykach, których okres trwałości jest krótszy niż 30 miesięcy. Jeżeli zaś, okres przydatności przekracza 30 miesięcy, to producent zobowiązany jest umieścić na opakowaniu symbol otwartego słoika PAO (Period After Opening) i poinformować nas o czasie przydatności kosmetyku od momentu jego otwarcia. W jednej z dużych perfumerii zostałam poinformowana przez ekspedientkę, że według prawa obowiązującego w krajach Wspólnoty Europejskiej, jeśli na kremie nie ma terminu trwałości, to oznacza, że kosmetyk może być bezpiecznie stosowany przez dwa lata, licząc od pierwszego użycia lub otwarcia.
  • skład – poprzedzany jest słowem INGREDIENTS lub SKŁADNIKI. Zawartość składników podawana jest w kolejności: od tych, których jest najwięcej, do tych, których jest najmniej. Producent zobowiązany jest wyszczególnić wszystkie składniki, których stężenie przekracza 1 procent. Składniki w stężeniu poniżej 1 procenta mogą być wymieniane w dowolnej kolejności, po tych składnikach, których stężenie przekracza 1 procent. Nazwy wszystkich składników zawartych w kosmetykach muszą być podawane w systemie INCI (Międzynarodowe Nazewnictwo Składników Kosmetycznych). Stosuje się w nim angielskie nazwy związków chemicznych oraz łacińskie nazwy roślin. Za zgodą Głównego Inspektora Sanitarnego nazwy niektórych składników – ze względu na tajemnicę produkcyjną – mogą zostać utajnione.
  • producent kosmetyku – na opakowaniu musi być umieszczona nazwa firmy produkującej dany kosmetyk i jej adres.
  • numer serii – jest pomocny przy identyfikacji partii kosmetyku.
  • ilość kosmetyku – musi być podawana w jednostkach masy lub objętości netto. Informacji tej nie muszą posiadać kosmetyki poniżej 5 ml lub poniżej 5 g.
  • znak e – informuje, że producent skorzystał ze standardowego systemu kontroli wagi lub objętości.
  • symbol ognia – oznacza, że kosmetyk jest łatwopalny, należy koniecznie chronić go przed słońcem i temperaturą powyżej 50 stopni Celsjusza. Nie wolno go przekłuwać i spalać, nawet po zużyciu zawartości. Jeżeli na kosmetyku umieszczony jest znaczek F+, to oznacza, że dany produkt jest skrajnie łatwopalny.
  • symbol UVA – kosmetyk z tym znakiem spełnia zalecenia Komisji Europejskiej w zakresie ochrony przed promieniowaniem UVA. Wszystkie kosmetyki przeciwsłoneczne muszą spełniać europejskie zalecenia w zakresie ochrony przed promieniowaniem UVA.

Oznaczenia dodatkowe:

  • atest PZH – aktualnie w Polsce nie ma już obowiązku atestowania kosmetyków w Państwowym Zakładzie Higieny. Jeżeli producent kosmetyków posiada taki atest, oznacza swoje preparaty dobrowolnie.
  • preparat testowany dermatologicznie – jest to istotna informacja kosmetyczna, pielęgnacyjna czy lecznicza. Oznacza, że dany kosmetyk został przebadany pod względem dermatologicznym i nie stwierdzono właściwości uczulających i drażniących.
  • vegan – (Towarzystwo Vegańskie), jest to bardzo ważna informacja i coraz częściej poszukiwana przez Klientów. Oznacza, że kosmetyk nie był testowany na zwierzętach i żaden ze składników użytych do jego produkcji nie jest pochodzenia zwierzęcego. Dotyczy to samego produktu, jak i wszystkich wykorzystywanych składników.
  • certyfikat ECOCERT – wydaje firma ECOCERT, która jest europejską, niezależną jednostką kontrolującą, posiadającą główną siedzibę we Francji, zaś swoje przedstawicielstwa w Belgii, Niemczech, Portugalii, Hiszpanii i Włoszech. Od 2002 roku Stowarzyszenie dzieli kosmetyki na:
    • natural cosmetic – mogące zawierać minimum 95% składników naturalnych i 5% składników pochodzenia syntetycznego
    • natural and organic cosmetic –  zawierające 95% składników pochodzenia naturalnego, ale aż 50% wykorzystywanych do produkcji danego kosmetyku surowców, musi pochodzić z upraw ekologicznych, a tylko 5% surowców może być pochodzenia syntetycznego.
  • Soil Association Organic – oznaczenie świadczy o tym, że kosmetyk spełnia wymagania dotyczące rolnictwa ekologicznego i ochrony środowiska oraz, że jest zgodny z normami Unii Europejskiej. Soil Association jest wiodącą organizacją ustalającą i certyfikującą najwyższe na świecie normy dla produktów organicznych. Ocenia jakość kosmetyków pod względem zawartości składników organicznych, biodegradowalności i nie dopuszcza do stosowania w nich syntetycznych substancji chemicznych.
  • symbol ISO 9001 lub ISO 14001 – to uznane w międzynarodowej skali normy, określające metody wdrażania efektywnych systemów zarządzania środowiskiem naturalnym.
  • dwie zielone strzałki tworzące koło – to tzw. Grüner Punkt (Zielony punkt) informujący o tym, że producent kosmetyku wnosi wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu recyklingu odpadów pochodzących z opakowań – zgodnie z przepisami prawa polskiego i UE.
  • dłoń na tle książki – oznacza, że w środku opakowania znajduje się ulotka, w której producent zawarł ważne informacje na temat stosowania i przechowywania kosmetyku oraz zaleca klientowi przeczytanie jej, jeszcze przed zastosowaniem kosmetyku.
  • człowiek i kosz – to oznaczenie produktu nadającego się do odzysku. Informuje, że po zużyciu należy wyrzucić je do specjalnego segregatora odpadów, aby mogło ulec recyklingowi.
  • strzałki w formie trójkąta – informują o materiale, z którego wykonano opakowanie kosmetyku i o tym, że trzeba wrzucić je do pojemnika – segregatora.


Klient zadowolony, to klient doinformowany :-)


2017-03-13T15:28:10+01:0028/10/2012|Kategorie: Kosmetyki|
Przejdź do góry