Nawilżanie poprzez prawidłowe odżywianie

///Nawilżanie poprzez prawidłowe odżywianie

Nawilzanie-skory-zdrowe-odzywianie-pielegnacja-skoryNawilżanie poprzez prawidłowe odżywianie i utrzymanie wody w komórkach. Przeczytałam niedawno artykuł w Face & look autorstwa Moniki Wiktorow, pt. Woda i uroda. Ponieważ zgadzam się w pełni z tezą autorki, że woda i uroda idą w parze, zachęcam do przeczytania tekstu o piciu wody. Artykuł ujawnia mity i fakty.

Organizm trzeba nawadniać przez cały rok, a tegoroczne upały spowodowały, że temat jest aktualny. Woda ma zbawienny wpływ na nasz wygląd i kondycję fizyczną: wypłukuje toksyny, poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci.


Wiele razy pisałam, że wody potrzebują komórki serca, płuc, a także komórki skóry, może nawet przede wszystkim, ponieważ skóra jest narażona na przeznaskórkową ucieczkę wody TEWL. To temat rzeka. Kilka tygodni temu w artykule pt. Nawilżanie skóry – profesjonalna kosmetyka, napisałam, że racjonalna pielęgnacja powinna polegać na wzmocnieniu systemu ochronnego skóry, który ograniczy ucieczkę wody poprzez naskórek. Woda jest dla organizmu bezcenna i bezwzględnie potrzebna, dlatego nie warto oddawać ją do atmosfery.

Nawilżanie – jeść czy pić?

Picie zbyt dużej ilości płynów obciąża nerki i nie zapewnia właściwego nawilżenia. Słynny amerykański dermatolog, dr Howard Murand, zajmujący się wpływem pożywienia na zdrowie i urodę w swojej książce, pt. Tajemnica wody napisał, że nawodnienia organizmu następuje nie przez samo picie wody, ale utrzymanie jej w komórkach. Według autora, szczególnie ważne jest dbanie o szczelność błon komórkowych. Zachęca czytelników do jedzenia stałych pokarmów, które są bogate w wodę, czyli warzyw i owoców, tj. arbuzów, ogórków, pomidorów, cukinii, marchwi, brzoskwini, jabłek, gruszek oraz roślin strączkowych, ziaren zbóż, kaszy, makaronów. Namawia do spożywania surowych warzyw, gdyż podczas gotowania, pod wpływem wysokiej temperatury, błony komórkowe warzyw ulegają uszkodzeniu i wycieka z nich woda.

Gdy komórki naszego organizmu są nieodpowiednio nawodnione, zaczynają nieprawidłowo funkcjonować, co w konsekwencji przyśpiesza proces starzenia się całego organizmu: osłabia jego funkcje fizyczne i intelektualne, zaś w przypadku skóry zmniejsza jej elastyczność, jędrność i skutkuje pojawieniem się zmarszczek. Dlatego dostarczenie płynów ma ogromne znaczenie dla naszej kondycji i urody…, jednak nie można go przeceniać. Organizm w naturalny sposób traci nawilżenie, szczególnie osób starszych i dzieci, ale jego poziomu nie da się uzupełnić jedynie przez picie wody.

Nawilżanie poprzez odpowiednie odżywianie.

Powszechnie uważa się, że przeciętny dorosły człowiek powinien wypijać 2 litry wody dziennie. Jednak taka dawka zalecana jest dla osoby ważącej około 70kg, a ilość dostarczanej wody powinna być dobrana właśnie do wagi ciała. Badacze z Indiana University School of Medicine dodatkowo przyjęli, że 1 milimetr wody powinien przypadać na każdą spożywaną kalorię.

Naukowcy uważają, że ważna jest nie tylko ilość dostarczanej wody, ale jej jakość, a najcenniejsza jest ta pod postacią pokarmów półpłynnych i stałych. Na odpowiednie nawilżenie i elastyczność skóry mają bowiem wpływ również takie czynniki jak: peptydy, przeciwutleniacze, kwasy omega 3 i 6. Źródłem tych substancji są oczywiście płyny i kremy, ale również pokarmy: warzywa, owoce, kasze, ryby, oliwa z oliwek, tłoczone na zimno oleje roślinne, orzechy i pestki, gorzka czekolada.

Płeć, wiek, waga i styl życia wpływają na zapotrzebowanie na wodę. Bardzo ważne jest jej picie w ciągu całego dnia, regularnie i małymi dawkami. Zaleca się również zatrzymywanie wody na chwilkę w ustach. Wypijając jednorazowo dużą jej ilość, obciążamy nerki, woda szybko przez nie przepływa i równie szybko jest wydalana z organizmu. W regulacji wszystkich procesów zachodzących w organizmie pomocna jest podobna ilość wody tak, jak spożywanie regularnych posiłków. Jeżeli w czasie upałów zwiększamy ilość spożywanych płynów, powinniśmy robić to stopniowo. Bardzo ważne jest również dbanie o równowagę wodno – potasową (sól zatrzymuje wodę w organizmie, zaś potas wydala)

Sprawdzonym sposobem jest noszenie małej butelki wody w torebce. Woda jest wtedy pod ręką i odruchowo po nią sięgamy.

Nawilżanie – co wypić?

Wiele osób uważa, że wypita kawa czy herbata nie zastąpi czystej wody. Z pewnością nie zastąpi, ale są jej dobrym uzupełnieniem. Znam osoby, które twierdzą, że żadnym napojem nie są w stanie ukoić pragnienia tak, jak ciepłą herbatą. Napoje gazowane i soki nasycone cukrem nie mogą być zamiennikiem wody, a nawet powinny zniknąć z menu, ale herbata i kawa, szczególnie ta wypita rano ;-) nikomu nie zaszkodzi.

Jeśli pić wodę, to jaką? Oto jest pytanie!

Wody butelkowe postrzegane jako czyste i zdrowe zawierają często więcej składników chemicznych niż kranówka. Np. łódzka „kranówka” w 90 proc. pochodzi ze studni głębinowych i zdaniem przedstawicieli ZWiK swoim składem niewiele ustępuje butelkowanym wodom sprzedawanym w sklepach. Łódź ma wodę doskonałej jakości, którą bez obawy można pić. Jest czysta, smaczna i tania. Ja piję łódzką kranówkę :-)

Ewa Wasiak
Gabinet Kosmetyczny

Łódź Bałuty ul. Srebrna 33
Tel. 601 891 506

Wszystkie usługi znajdziesz w cenniku.
Zapoznaj się z Ofertą Gabinetu :-)

2019-01-26T15:15:53+00:0005/09/2015|Categories: Nawilżanie skóry|Tags: |